ForumNeti

ForumNeti


5 sonuçtan 1 --- 5 arası gösteriliyor

Fotoğraf Çekim Teknikleri

Fotoğrafçılık içinde Fotoğraf Çekim Teknikleri konusu , Portre fotoğrafı çekimi Portre fotoğrafı içine fotoğrafı çekilen kişinin anlık yaşantısının belgelenmesi olarak baktığımızda ortaya birçok sorun çıkar. Her insan ayrı bir dünyadır, her insan olaylara farklı bakar. Bütün bunların ...

  1. #1
     offline  Foruma Erişimi Yasak
    Üyelik Tarihi
    03-04-08
    Yaş
    28
    Mesaj
    2,212

    Arrow Fotoğraf Çekim Teknikleri

    Portre fotoğrafı çekimi

    Portre fotoğrafı içine fotoğrafı çekilen kişinin anlık yaşantısının belgelenmesi olarak baktığımızda ortaya birçok sorun çıkar. Her insan ayrı bir dünyadır, her insan olaylara farklı bakar. Bütün bunların belgelenmesi ise oldukça zordur. Kimi fotoğraf sanatçıları (Ara GÜLER, Sabit KALFAGİL v.b.) sadece portre çekerek bu konuda ustalaşmışlardır.



    Her insan ayrı bir dünya olduğunu göz önüne alarak öncelikle anlatılacak kavramların fotoğrafçı tarafından iyi bir şekilde anlaşılması ve bu anlatım için en uygun zamanın bulunması gerekmektedir. Çok kolay gibi bu kavramlar fotoğrafçılığın belki de en zor yanıdır. Portre fotoğrafı çekerken kullanılacak film, makine, objektif portre fotoğrafçılığına uygun seçilmeli ve bütün bunlarla beraber ışık çok iyi ayarlanmalıdır.



    Portre fotoğraflarının çekilmesinde genelde 80-200 mm. odak uzunluğuna sahip objektiflerin kullanıldığı gözlenir. Daha geniş açılı objektiflerle perspektif bozukluğuna neden olur. 200 mm. Den daha uzun odak uzunluğu ise derinlik etkisi yok olur. Portre fotoğrafçılığına uygun objektif ise 80 mm'lik objektiftir.

    Sanılanın aksine güneşli bir havada dışarıda (güneş altında) portre fotoğrafı çekmek çok zordur, bu gibi ortamlarda parlak güneş ışığı kişinin yüzüne dik bir açı ile geldiği için kişinin yüzünü buruşturacak, gözlerini kısacaktır. Bununla beraber kişinin yüzünde engellenemeyen gölgeler olacaktır. Bu tür durumlarda sert ışıkların yumuşatması için yansıtıcı yüzeyler ya da dolgu flaş kullanılabilir ama bizler profesyonel fotoğrafçılar olmadığımız için yansıtıcı yüzeylerimizin olması beklenemez. Bu yüzden siz siz olun eğer güneş altında portre çekmek zorunda kalırsanız, objeyi direkt ışık almayacak bir yerde fotoğraflamayı deneyin.



    Güneş ışığının obje üstüne direkt olarak gelmesi sorun yaratırken bu ışığın objenin arkasından gelmesi enteresan etkiler yaratabilir. Bu tür fotoğraflar için en uygun güneş ışığı sabahın erken ve akşam gün batmadan bir iki saat önceki ışığıdır.

    Portre fotoğrafçılığında netleme kişinin göz bebeklerine yapılmalıdır. Objenin arkasında görüntüyü bozan ya da dikkati dağıtan detaylar varsa diyafram değeri ile oynanarak arka kısım netsizleştirilebilir.Böylece fotoğrafa derinlik hisside verilmiş olur.

  2. #2
     offline  Foruma Erişimi Yasak
    Üyelik Tarihi
    03-04-08
    Yaş
    28
    Mesaj
    2,212

    Varsayılan

    Gece (düşük ışık) çekimi
    Hemen her fotoğraf makinesi sahibi, bir ya da birkaç kez gece çekimi yapmayı denemiştir. Bu denemelerin büyük bir çoğunluğu ise başarısızlık ile sonuçlanmıştır. Halbuki gece çekimlerinde dikkat edilecek bir iki ufak ayrıntı ile sonuçlar düzelebilirdi. Kendi adıma konuşmak gerekirse gece çekimlerinden büyük keyif aldığım bir gerçektir. Bunun sebeplerinden birisi hemen hiçbir gece karesi bir diğerine benzemez (eğer sabit bir obje fotoğraflamıyorsak). Bir diğeri ise çekilen fotoğrafın ne çıkacağını çok zor kestirebilmesidir.

    Şimdi hep beraber gece çekimleri tekniklerine değinelim.

    Bir gezidesiniz ve karşınız da yapay ışıklarla aydınlatılmış tarihi, turistik ve ya resmi binalar var, bütün bunlarla beraber hafif bir yağmur yağmış, yollar ışıl ışıl, otomobillerin far ve stop lambalarından yansıyan ışık demetleri yerlerde yansıyor. İşte tam burada yanınızda bir tripod ve fotoğraf makineniz var ise harika fotoğraflar çekeceğiz demektir.



    Öncelikle film (duyar kat) insan gözünden farklı çalışır, yani insan gözüne giren bir ışık demeti, bir süre sonra yok olurken, film üstünde eğer üstüne daha güçlü bir ışık gelmez ise sabit kalır. Bu yüzden gece çekimi yaparken birçok siluet oluşur, araba farları ya da stop lambaları uzar gider.

    Gece fotoğraf çekmek için seçeceğimiz poz süresi (enstantane), saniyenin kesirleriyle değil (1/125, 1/60,.) saniyelerle (1, 2, 4, 8,.) ifade edilir, bu yüzden gece çekimleri için kullanacağımız fotoğraf makinesinin biraz üst model olmasında fayda olduğu bir gerçektir. Kimi kompakt (pocket) makineler de makinenin pozlama süresine ya da otomatik flaş kullanımına hükmedemediğiz için gece çekimi yapmak bir azap haline dönebilir.

    Makinemizin pozlama süresine, diyafram ayarına hükmedebildiğimizi düşünerek devam edelim. Gece, gün içine göre çok az ışık olduğundan alışıla gelmiş makine çekim teknikleri yetersiz kalacaktır. Öncelikle eğer gece çekimlerinde acemi iseniz mutlaka yanınızda bir tripod olması gerekir. Biraz daha fazla kare çektiyseniz geceleri tripod yerine çevrenizde görebileceğiniz düz zeminlerden, elektrik ya da tabela direklerinden nasıl faydalanacağınızı keşfetmiş olacaksınız ki bu keşifler ile gece çekimlerinin tadına daha da varacaksınız.

    Makineniz de otomatik çekim modu'nun (P) olduğunu düşünürsek işimiz nispeten çok kolay demektir. P konumun da makine ortam ışığına göre en uygun enstantane (perde açılıp kapanma hızı) ve diyafram (duyar kat üstüne düşecek ışık şiddeti) ayarlarını kendisi yapacak ve size sadece deklanşöre basmak kalacaktır.

    Bazı makinelerde P nin yanı sıra zaman öncelikli anl----- gelen T konumu da vardır. T konumun da makine sizin belirleyeceğiniz enstantane hızına göre uygun diyaframı otomatik olarak ayarlayacaktır.



    Yine bazı makineler de diyafram öncelikli çekim anl----- gelen A konumu bulunur. Bu komunda makineniz kullanmak istediğiniz diyafram değerine göre enstantaneyi kendisi tespit edecektir. A konumunu iyi kullanmak için fotoğraf makinenizden daha çok kullandığınız objektifleri çok iyi tanımanız gerekir.



    Bunlarla beraber makineniz de bulp (B) konumu varsa yukarında ki diyafram ve enstantane ayarlarınızı kendiniz yapabilirsiniz demektir. Bu durumda dikkat edilmesi gereken faktörler biraz daha artacaktır. Öncelikle yanınızda kilitli deklanşör olmalıdır. Aksi halde B konunda fotoğraf çekebilmek için sürekli deklanşöre basılı tutmak gerektiği için makine tripod üstünde bile olsa mutlaka titreyecektir. Bu titremenin sebebi ortam da bulunan hareketli araçlar olabileceği gibi kalp atışınız bile olabilir.



    Gece çekimlerinizde ki ilk denemeleriniz de makinenizin pozometresine güvenmekten başka yapacağınız bir şey yoktur. Bununla beraber vizörden bakarak yaptığınız kadrajda patlayan (çok şiddetli gelen ortam ışığı) ışıklar tespit edilip vurgulamak istediğiniz noktadan ölçüm yapmanız faydalı olacaktır
    Gece fotoğraflarının ilginçliğini artırmanı yollarından biri harici ışık ya da dışarıdan flaş kullanımıdır. Bu teknikte normal poz süresi içerisinde flaşın patlatılarak ya da harici ışık kaynağı kullanılarak obje aydınlatılır. Bu harici kaynak kullanımı film üstüne düşen ışık şiddetini değiştireceği için diyafram değeri ile oynamak gerekebilir. Harici flaş kullanımında dikkat edilecek en önemli unsur, bazı fotoğraf makineleri ile tümleşik gelen (pop-up) flaşların bu iş için uygun olmadığıdır. Bu tür flaşlar anı çekimlerinde kullanılabilecek 4-5 metre mesafede etkilidir.

    Gece fotoğrafı için uygun zamanlardan biri güneşin batışından birkaç saat sonraki süredir. Bu süre uzatılırsa gökyüzü gereğinden fazla kararacağından fotoğraf üstünde gökyüzü gereksiz karanlık bir boşluk olarak görülecektir. Bu belirleyeceğiniz kompozisyon ile bütünleşik olması durumunda hoş olabilir ama genellikle göze batar, bununla beraber gecenin ilerleyen saatlerinde evlerdeki ışıklar kararacağından ortam ölü bir şehir gibi görülecektir.



    Dışarıdan flaş kullanılmış bir kare. Uzun pozlama başladığı anda bir defa patlayan flaş ışık gelmeyan boru kısmında bu tür bir görüntü vermiş.

    Gece çekimlerinde fotoğrafçıların ilgisini çeken görüntülerden birisi dolun ay zamanı fotoğraf çekmektir. Bazı makineler de aynı kareye birden fazla çekim yapılabilir. Bu özellik kullanılarak ay sanki hareket ediyormuş gibi görüntülenebilir. Yine gece fotoğraflarında ilginç konulardan biri de havai fişek gösterileridir.



    Gece çekim yaparken dikkat edilecek en önemli unsurlardan biri ağır bir tripod kullanımıdır. Ağır tripod'u taşımak zor olacaktır ama çekim sırasında ataleti yüzünden daha kararlı davranacaktır. Bir diğer önemli husus ise gece çekimine giderken yanınızda bir arkadaşınızın olmasıdır, gerek çekim yaparken makine ayarlarınızı yazma işinde size yardımcı olacaktır hem de siz çekim yaparken makinenize ve size göz kulak olma görevini üstlenecektir.

  3. #3
     offline  Foruma Erişimi Yasak
    Üyelik Tarihi
    03-04-08
    Yaş
    28
    Mesaj
    2,212

    Varsayılan

    Yakın (makro) çekim

    Diğer ismi makro olan çekimler için uzun odaklı objektiflere ya da close-up lens, konvektör veya extension tupe denilen ve objektifin odak uzaklığını değiştiren küçük borular gibi yardımcı malzemelere ihtiyacımız olacaktır. Genellikle piyasadan alacağımız fotoğraf makineleri ile gelen 50 mm.lik normal açılı objektifler makro çekimi için uygun değildir. Bu objektiflerle konuya 45-50 cm.den daha fazla yaklaşmak mümkün değildir. Oysa tele objektifler aynı mesafeden konunun daha az (ayrıntıyı) bir bölümünün film üzerine düşmesini sağlar. Konuya daha fazla yaklaşarak ayrıntıların fotoğraflarını çekmek için tele veya Zum objektifler kullanılır.



    Makro çekimlerde, alan derinliği çok kısıtlıdır, dar açılı objektif ve konuya yaklaşma alan derinliğini azaltır. Bunun yanı sıra birde açık diyafram tercih edildiğinde alan derinliği bazen santimlerle (kullandığınız objektif ve yaklaşma durumunuza bağlı olarak bazen milimetre bile olabilir) ifade edilecek kadar azalır. Alan derinliğinin azalması, konunun can alıcı yerinin net, geri planın tamamen netsiz olması fotoğrafa ayrı bir anlatım katar. Böylece belirtmek istediğiniz konu çevresinden ayrılıp ön plana çıkar.



    Makro çekimlerde doğru noktanın seçilerek netlik ayarının yapılması gereklidir. Netliği etkileyen diğer önemli bir nokta ise, bu tür için kullanılan objektiflerin genellikle ağır olmasıdır. Bu ağırlık yüzünden makine ve objektif titremeye müsaittir. İlkbahar aylarında bir çiçek makrosu çekmek istediğiniz de ortamda ki rüzgar çiçeğin sallanmasına sebep olacaktır, bu yüzden doğru netlik noktasını bulmanız hemen hemen imkansız bir hale gelecektir. Bu durumlarda en uygun çekim için rüzgarın en az olduğu saatlerin tercih edilmesi ve çekimde sehpa kullanmaktır.

    Geniş açılı (balıkgözü) objektiflerle makro çekimler yapıldığında objede meydana gelecek perspektif kaymaları ilginç görüntüler meydana getirebilir.

  4. #4
     offline  Foruma Erişimi Yasak
    Üyelik Tarihi
    03-04-08
    Yaş
    28
    Mesaj
    2,212

    Varsayılan

    Günbatımı fotoğrafı çekimi

    Hemen her yaş grubu için günbatımı renkleri ve romantik havası coşkulu duygular uyandırır. Ve yine hemen her fotoğrafçı da güzel günbatımı fotoğrafları çekmeyi ister. Genellikle çıplak göz ile görülen günbatımı manzarasının, fotoğrafı çekildiğinde ortaya çıkan kare ise donuk ve zevksiz bir hale dönüşmektedir. Bu esnada daha önceden belirlenebilecek birkaç ufak kural ile bu sorunu çözmek mümkündür.



    Gün batımı sırasında ışık şiddeti çok düşeceği için fotoğraf makinemize yüksek hızlı filmler takabiliriz. Yüksek hızlı filmler daha az ışık ile çalışma prensibi ile geliştirildikleri için içindeki ışığa duyarlı parçacıkların (gren) ebatları daha büyüktür. Bu gren yapısı yüzünden çekilen fotoğraf üstünde renkli bir takım bozulmalar olacaktır. Bunu engellemenin yolu, normal hızlı filmler kullanmak ve fotoğraf makinesi ile çekim yaparken makineyi biraz uzun pozlamaktır. Uzun pozlamalar için tripod kullanmak en doğru çözüm olacaktır. Bu şekilde film hızımızdan ödün vermeden gren sorununu çözmüş oluruz.

    Makinemiz ve filmimiz tamam, ayak da aldık yanımıza, şimdi geldi en önemli yere. Günbatımı fotoğrafında açı gerçekten çok önemlidir. O zaman mümkün olduğu kadar geniş açılı bir objektif tercih etmeliyiz gün batımı fotoğrafı için. Fotoğrafı çekmeyi planladığımız mekânı bir iki gün gözlemlemek, en iyi açıyı ve en iyi fotoğraf saatini belirlemek için idealdir. Buna rağmen fotoğrafı çekeceğimiz gün çekim bölgesine belirlediğimiz çekim saatinden biraz erken gitmek faydalı olur. Bununla beraber gün batımı fotoğrafının en önemli ayrıntısı bulutlardır. Bulutların olmadığı bir günde günbatımı fotoğrafı çekmenin pek anlamı yoktur.



    Özellikle bahar aylarında güneş ışınlarının yatay olarak geldiği zamanlar, fotoğraf çekmek için uygun bir dönemdir. Bu tür fotoğraflarda amaç güneşin batışını anlatmak değil, güneşin batışı sırasında gerek güneşteki, gerekse bulutlarda ve doğadaki renk değişimlerinin ahengini ve esprisini yakalamaktır. Bu nedenle fotoğraflarımızda güneş olmadan da günbatımının bu renk cümbüşünü ifade eden fotoğraflar çekilebilir.

    Günbatımı fotoğrafı çekerken, günbatımı ile aranıza alacağınız ya da almayacağınız objeler anlamı güçlendirecektir. Günbatımını deniz kenarında fotoğraflıyorsanız kareye bir balıkçı teknesi ya da olta ile balık avlayan bir objenin konması iyi olacaktır.



    Günbatımı fotoğrafı çekerken araya girecek objeler arkadan aydınlandığın için genellikle siluet olarak düşecektir fotoğraf karesine, bu durum hoş görüntüler çıkmasına sebep olabilir. Ama siz bu objenin daha belirgin olmasını isteyebilirsiniz. Bu gibi bir durumda dolgu ışığı kullanmakta fayda vardır. Dolgu ışığını en kolay flaş kullanarak elde edilebilir.

    Kullandığınız flaşın özelliklerine göre çekim esnasında objenin üstüne ne kadar ışık düşeceğine karar verip uygun anda flaşı patlatabilirsiniz. Bunu yaparken flaşı ister makine üstünde, isterseniz de elinizde kullanabilirsiniz. Makine üstünde flaş kullanacaksanız pozlamanın başladığı anda flaşın patlayacağını (makine üstünde başka bir ayar yok ise) unutmamanız gerekir. Flaş elde kullanılacaksa pozlamanın başı ile sonu arasında patlatmaya dikkat etmemiz gerekir.


  5. #5
     offline  Foruma Erişimi Yasak
    Üyelik Tarihi
    03-04-08
    Yaş
    28
    Mesaj
    2,212

    Varsayılan

    Manzara fotoğrafı

    Manzara fotoğrafı beklide en çok çekilen fotoğraf türüdür. Fotoğraf makinesi olan kişilerin çoğuna fotoğraf çekmesini söylediğimiz zaman çoğunlukla manzara fotoğrafına yönelmektedir. Bunun nedeni doğanın çekiciliği olabileceği gibi, fotoğrafik açıdan doğa fotoğraflarının daha kolay elde edilebilmesi de olabilir. Çok basit gibi gözüken manzara fotoğrafı çekimi, fotoğrafçılığın en zor dallarından biridir aslında. Doğada rasgele olarak yayılmış renkler genellikle fotoğraf kartı üstünde o derece doğal ya da canlı durmayacaktır. Bu nedenle ışık, renk, ton, kompozisyon, objektif, filtre gibi öğeleri tam olarak anlayamamış fotoğrafçıların, gözün gördüğü mükemmellikte fotoğraf çekmesi biraz zordur. Bununla beraber manzara fotoğrafı çekmek için ortam değişkenlerinin iyi izlenmesi gerekmektedir, bulutlu bir havada gün batımı, sisli bir havada ovalar için de giden bir tren ya da yağmurlu bir havada vapur görüntüsü çekmek için uygun donanım ile uygun yerde olmak biraz da şans işidir. Kişi, rastlantısal oluşan bu görüntülerden istediği etkiyi ve ifadeyi veren anı yakaladığı zaman ancak vurucu fotoğrafı oluşturabilir.



    Bu nedenlerle, manzara fotoğrafı çekmek isteyen kişinin öncelikle çok iyi bir gözlemci olması gerekmektedir. Doğayı bir avcı gibi taradıktan sonra, muhtemel fotoğraf noktalarının bulunması doğru fotoğraf için yeterli olacaktır. Bu noktalar uzakta bir dağ, bir binanın cephesi, bir grup ağaç, bir kuş veya bir insan olabilir.



    Doğa çekimlerinde kullanacağımız objektif 50 mm.lik bir objektif veya 35 mm.lik bir geniş açılı objektif olabilir. Ancak geniş açılı objektifler kullanıldığında geri plandaki konuların olduğundan daha küçük görüleceğini unutmayalım. Manzara fotoğraflarının çekiminde en iyi ışık sabahın ilk saatleri ve akşam günbatımından birkaç saat önceki ışık koşullarıdır. Bu ışıklar konumuza yatay geleceği için hem konudaki kontrastlığı azaltır hem de derinlik duygusu yaratır. Öğlen saatleri hemen her fotoğraf tarzı için çok tercih edilen ışık şartlarını sağlamaz. Genellikle öğle saatlerinde dış çekim yapıldığında sert ışık ile karşılaşılıp kötü ya da kötüye yakın fotoğraflar çekeriz.


    Çekmeyi planladığımız kare içine hareketli unsurlar girecekse, düşük enstantane kullanarak hem alan derinliğini artırmak için kısık diyafram kullanmaya imkan buluruz hem de konu içerisindeki hareketli unsurların hareket izlerini yakalayabiliriz, bu da çektiğimiz fotoğraf üstünde iyi sonuçlar verebilir.

Benzer Konular

  1. Diş Beyazlatma Teknikleri
    By Banned User 2 in forum Sağlık
    Yanıtlar: 0
    Son Mesaj: 12.04.08, 09:15
  2. En İyi Fotoğraf En İyi Zamanda Çekilendir
    By Banned User 2 in forum Resim ve Fotoğraf Galerisi
    Yanıtlar: 1
    Son Mesaj: 09.04.08, 21:49
  3. Fotoğraf Çekmenin Püf Noktaları
    By Banned User 2 in forum Fotoğrafçılık
    Yanıtlar: 0
    Son Mesaj: 09.04.08, 02:34
  4. Çekirgelerin Ötüş Teknikleri
    By Banned User 2 in forum Hayvanlar Alemi
    Yanıtlar: 0
    Son Mesaj: 07.04.08, 21:30
  5. Fotoğraf Gibi Resimler
    By Handsofrain in forum Resim ve Fotoğraf Galerisi
    Yanıtlar: 1
    Son Mesaj: 05.04.08, 08:42

Tags for this Thread

Gönderme Kuralları

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •